Landelijke themadag KNSB

Op 9 december wordt de Landelijke Themadag voor Kader gehouden in Utrecht. Deze dag is bestemd voor jeugdleiders, bestuursleden, schaaktrainers, arbiters en andere geïnteresseerden. Tijdens deze dag kunnen alle deelnemer drie workshops naar keuze volgen. De workshops die gekozen kunnen worden zijn:

1) Gaat het om de knikkers of om het spel door Herman Grooten
Veel schakers, vooral de ‘toernooitijgers’ kijken naar hun resultaten, naar de Elogetallen. Soms krijgt dat de overhand, zodat men de lust om te gaan schaken verliest. Kunnen we hen niet zover krijgen dat de intrinsieke aantrekkingskracht van ons spel het wint van de resultaatgerichte aanpak? Hoe behouden zij de motivatie voor ons edele spel? Op welke wijze kunnen we het schaakspel aantrekkelijk maken voor een grote groep schakers? Hoe laten we de humor inzien van ons spel? Daarover gaat deze workshop.
Doelgroep: Schaaktrainers/coaches/schakers.

2) Vergroten van begrip en inzicht – door Herman Grooten
Bij het spelen van partijen tasten veel mensen in het duister. Niet alleen op tactisch gebied vallen er veel steekjes maar ook op het gebied van de strategie beschikken veel clubschakers over onvoldoende oriëntatie om zich een weg te banen door een moeilijke stelling. In mijn werk als schaaktrainer heb ik gemerkt dat men baat heeft bij het aanbrengen van die oriëntatie, zowel op tactisch als strategisch gebied. Dat werkt bij de meeste schakers het best met visuele hulpmiddelen. Ook het bieden van verschillende ‘kapstokken’ binnen de schaaktraining geven veel steun. In deze workshop laat de docent zien hoe een bepaald motief of manoeuvre opgehangen kan worden aan een grappige term of anekdote.
Doelgroep: Schaaktrainers/coaches./schakers.

3) Motiverende werkvormen – door Dolf Meijer
“Ik wil niet meer in mijn boekje werken” klinkt helaas nog te vaak tijdens schaaklessen op de club of op school. In deze workshop worden de deelnemers actief uitgedaagd met andere werkvormen aan de slag te gaan. Ze kunnen zelf ervaren hoe hun motivatie meteen toeneemt op het moment dat de werkvormen afgestemd zijn op de individuele behoeften en manieren van leren. Na afloop hebben de deelnemers hun arsenaal van werkvormen vergroot, hebben ze ervaren hoe motiverend dit kan werken en hebben meer inzicht wanneer welke oefening het meest geschikt is.
Doelgroep: Schaaktrainers/coaches.

4) Hoe maken we schoolschaak tot een succes? – door Dolf Meijer
Schoolschaak is een belangrijke pijler van het jeugdschaak. Schaaktrainer Dolf Meijer heeft veel ervaring met het opzetten van kennismakingscursussen schaken op basisscholen in onder meer Schiedam. Hoe zet je zoiets op? Hoe leg je contacten met scholen? Hoe zit het met de financiering? Wat behandel je en – niet onbelangrijk: wat is het vervolg?Doelgroep: Schaaktrainers.

5) Hoe vind ik (assistent)trainers voor mijn schaakplannen op school en/of (buurt) schaakvereniging? – door Jop Delemarre
Een altijd terugkerende uitdaging: Je hebt een leuk schaakplan om kinderen schaken te leren op school of in de wijkvereniging. Jij bent enthousiast, de directeur van de school heeft al bevestigd, kinderen zijn ingeschreven, maar nu komt het….! Waar vind ik goed gekwalificeerde (assistent) trainers?
In deze workshop bespreken we hoe je met doordacht beleid een goede trainersgilde kan verzamelen voor jouw (school)schaaklessen.
We zullen inzoomen hoe je mensen kan binden en opleiden.
Wellicht sommige trainers zelfs kan inspireren om schaaktrainer te worden in jouw regio. Tenslotte bloeit schoolschaak als nooit tevoren, het juiste moment om dit op te gaan pakken!
Doelgroep: Schaaktrainers/coaches/organisatoren/bestuurders.

6) Hoe geef ik schaakles met de Stappenmethode – door Jop Delemarre
Je geeft de leerlingen een herhalingsblad uit een van de extra werkboeken en denkt nog ‘dit maken ze wel even’. Wat blijkt, de kennis zit er nauwelijks in en sommigen komen er zelfs helemaal niet uit. Gelukkig zijn er ook wat goede leerlingen, maar evengoed hebben ze 3 fouten en ruim 10 minuten over gedaan. Een veel voorkomende situatie, terwijl je echt zeker weet dat je de theorie duidelijk hebt uitgelegd.
In deze workshop gaan we de stappenmethode nog eens grondig met elkaar doornemen. Waar moeten we als docenten de accenten zo leggen, zodat kennis beter blijft hangen, geautomatiseerd wordt en je nog meer de persoonlijke ontwikkeling van kinderen verder kan helpen. Zodat het geleerde ook in de praktijk op het bord komt!
Doelgroep: Schaaktrainers/coaches

7) Kinderen in de schaaksport begeleiden in hun mentale en psychologische ontwikkeling– door Anne-Marie Benschop
De laatste jaren heeft sportpsychologie in steeds meer sporten en vaste plek gekregen.
In deze workshop komen kort de belangrijkste aspecten uit de sportpsychologie, op schaken toegepast, aan de orde. Deze aspecten kunnen zijn: doelen stellen, ontspanning/lichaamsbewustzijn, concentratie/aandacht, visualiseren, gedachtetraining en zelfkennis trainer/wisselwerking pupil-trainer. Bruikbare tips over hoe je kinderen kan begeleiden worden meegegeven aan ouders en coaches.
Doelgroep: Schaaktrainers/coaches en ouders.

8) Van schoolschaak naar wijkschaak Project Kanaleneiland – door Anne-Marie Benschop
Ann-Marie Benschop is een van de stuwende krachten achter het project Kanaleneiland in Utrecht.
Op diverse scholen in Utrecht worden schaaklessen verzorgt. In dit project gaan deze scholen gezamenlijk voor moeders en vaders uit de wijk schaakles organiseren.
Na de schaaklessen worden opleidingen voor ouders en jongeren tot schoolschaakdocent voor beginners gestart.
Doelgroep: Schaaktrainers, ouders, bestuursleden

9) Hoe organiseer ik trainingen voor volwassen – door Eddy Sibbing
Jullie vereniging kan wat oudere leden gebruiken, tijdens deze workshop wordt uitgelegd hoe je schaaklessen kan verzorgen voor volwassenen.
Punten die behandeld worden zijn de organisatie, de inhoud, knelpunten die naar voren kunnen komen en de samenwerking.
Doelgroep: Schaaktrainers, maar hij is ook geschikt voor bestuurders en ouders.

10) Hoe geef ik effectiever les met de Stappenmethode in Stap 1 – door Eddy Sibbing
Hoe kan je het beste les geven aan de jongste jeugd? Welke spelvormen zijn daarvoor geschikt. Ook neemt Eddy Sibbing de deelnemers mee in het lesgeven met de Opstapjes 1 en 2 en Stap 1.
Doelgroep: Schaaktrainers

11) De samenwerking tussen SBO, OSBO en SGS – door Erik Mijnheer
Erik Mijnheer stond als (ex)voorzitter van de SBO aan de wieg van de samenwerking tussen de SBO, OSBo en de SGS. De samenwerking is tot stand gekomen omdat de genoemde bonden vitaler wilden worden. Wat hebben ze gedaan aan de trend van teruggang van het aantal leden, waar staan ze nu? Waarom deze samenwerking? Erik Mijnheer vertelt dit allemaal in de workshop.
Doelgroep: Bestuursleden

12) Hoe blijf je als club aantrekkelijk voor volwassenen – door Pascal Losekoot
Huisschakers – mensen die met enige regelmaat schaken, maar niet in clubverband – zijn een belangrijke doelgroep voor nieuwe leden van de volwassenenafdeling. Op welke manier kunnen ze de drempel van de schaakclub over worden geholpen? Pascal geeft aan de hand van zijn eigen ervaringen nuttige tips voor verenigingen
Doelgroep: bestuursleden, trainers

13) Hoe organiseer ik een toernooi?– door Pascal Losekoot
Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van een eendaags schaaktoernooi? Welke stappen moeten gezet worden om het een voor iedereen geslaagd evenement te maken? Met behulp van een draaiboek wordt een leuk en geslaagd evenement organiseren een eitje
Doelgroep: (jeugd)bestuursleden, Schaaktrainers, Arbiters

14) Theorie en praktijk van verschillende competitiesystemen – door Frans Peeters
Welke verschillende competities zijn er welke kunnen we het beste gebruiken voor onze (jeugd)clubavond. Deze workshop is praktijk als theoretisch gericht.
Doelgroep: (jeugd)bestuursleden, Schaaktrainers, Arbiters

15) Veranderingen in het FIDE reglement inclusie vragenuurtje – door Paul Peters
In 2017 en 2018 zijn/worden de FIDE-regels voor het Schaakspel aangepast. Tijdens deze workshop worden de veranderingen besproken en is er tijd om vragen te stellen over o.a. het arbitreren van partijen en de klokken. De workshop zal interactief gegeven worden door middel van vragen die m.b.v. een zelf meegenomen smartphone/tablet/laptop beantwoord kunnen worden. Een mobiel internet verbinding is misschien wel nodig . De resultaten (anoniem) van de vragen worden direct weergegeven en kan leiden tot een discussie.
Paul Peters is Internationaal Arbiter en houdt zich bezig met het leiden van arbitercursussen en is de competitieleider van de KNSB.
Doelgroep: Arbiters, Schaaktrainers, bestuursleden

16) Chessity theorie en praktijk – door Janton van Apeldoorn
Tijdens deze workshop krijgt u beperkt uitleg over Chessity. Daarnaast krijgt u informatie over de Chessity Academy en hoe te starten op scholen en/of je vereniging. Het laatste half uur van de workshop is praktijk gericht. De deelnemers ervaren dan, hoe kinderen hun eerste workshop van Chessity op school starten en toepassen, door zelf in de rol van de kinderen te stappen.Doelgroep: Schaaktrainers

17) 4 Inzichten voor bestuurders – NOC*NSF door: Hikmet Weeling
Besturen gaat om het verbinden van mensen, het schakelen tussen personen met diverse achtergronden, vaardigheden, opvattingen en eigenschappen. Als bestuurders zich bewust zijn van de samenhang van de 4 inzichten (samen doen, meenemen, eigenaarschap en support), hebben ze de mogelijkheid om hun tijd efficiënter in te zetten en daarmee te zorgen voor een betere en sterkere vereniging. vrijwilligers voor langere tijd aan de club worden gebonden.
Doelgroep: Bestuursleden

18) 4 inzichten over trainerschap – NOC*NSF door Hikmet Weeling
Wil je binnen korte tijd flink groeien in je rol als trainer of coach? Tijdens deze bijscholing krijg je veel praktische handvaten om je leerlingen effectiever te begeleiden en een inspirerende, veilige sportomgeving te creëren.
Aanbod komt hoe je je eigen kwaliteiten het best kunt inzetten, ook in lastige situaties. Bijvoorbeeld bij het aanspreken van kinderen op hun gedrag, of door uw leerlingen eigen verantwoordelijkheid te geven tijdens een training. De workshop reflecteert op je eigen handelen.
Doelgroep: Schaaktrainers

19) Trainersbegeleiding – NOC*NSF
We kennen het allemaal ledenverloop neemt af en de trainers trekken weg.
Het is daarom belangrijk dat de trainers begeleiding krijgen.
De Schaakbond zit in de startfase van trainingsbegeleiding.
Andere sportbonden zijn al verder in het proces. Tijdens deze workshop wordt uitgelegd hoe het bij andere sportbonden er aan toegaat en hoe u het kan implanteren bij uw vereniging, in de praktijk of bij een training of wedstrijd. Als resultaat dat trainers met meer voldoening hun trainersrol vervullen; en dat sporters zich met plezier nog beter ontwikkelen op sportief als op sociaal gebied.
Doelgroep: Schaaktrainers, bestuursleden

Tijdschema
Tijden Workshops Bondsraad
10:30-11:00 Ontvangst
11:00-11:20 Gezamenlijke opening
11:30-12:45 Workshop 1
12:45- 13:45 Pauze 12:45-15:30 Bondsraad
13:45-15:00 Workshop 2
15:00-15:30 Korte pauze
15:30-16:45 Workshop 3
16:45-17:00 Gezamenlijke afsluiting

Tijdens de themadag zijn de bedrijven Schaakkunst en De Beste Zet met een stand aanwezig.
Pinnen is niet mogelijk.
Pauzes
Er zijn twee pauzes, hierin heeft u de gelegenheid om het digitale schaakbord van Niels van der Mark in actie te zien en tevens kunt u Chessity uitproberen in het computerlokaal.
Organisatie
De organisatie is in handen van de KNSB. Voor vragen kunt u terecht bij Sacha Schiermeier, sschiermeier@schaakbond.nl 023-5254025.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *